Jak zklidnit mysl a odbourat stres pomocí domácích a přírodních prostředků – rady a tipy

 

Dlouhodobý stres a psychické vyčerpání s sebou přinášejí do našich životů mnoho negativ, která se promítají nejen do osobního života, ale především do zdraví. Přímou cestou se pak podílejí na vzniku civilizačních a psychosomatických onemocnění. Důležité proto je dopřávat si čas od času psychický odpočinek a naladit se na pozitivní vlnu, neboť právě pozitivně laděné myšlenky vysílají do okolí kladné vibrace, které k nám přitahují dlouho vytoužené věci.

Pojďte se inspirovat, jakými způsoby uklidnit rozbouřenou mysl, jak bojovat proti stresu a rozproudit pozitivní energii ve svém nitru.

 

Relaxační tvoření – vyrobte si silné esoterické symboly a zažeňte negativní energii

na stole leží barevné pastelky a ženské ruce malují omalovánky proti stresu

Mandala – relaxační omalovánky proti stresu

 

Pokud se potýkáte se špatnou náladou a přívaly smutku, určitě zaměstnejte své ruce a mysl kreativní činností, která vám přinese radost, zklidní mysl a odplaví stres. Hotovými výrobky si navíc můžete vyzdobit své okolí, či podarovat své blízké a vnést jim tak do života radost a možná i impuls k vlastnímu duševnímu seberozvoji. Jistě víte, že uspořádané a příjemně zařízené okolí napomáhá i k úklidu v duši. Zkuste si proto v podvečer místo rozsvícení umělého světla zapálit vonné svíčky a na chvíli se nechte unášet jen pohledem do ohně. Svíčky dokonale navodí atmosféru k rozjímání a mihotavé plamínky roztančí vaše vnitřní dítě.

Léčebný postup, který se snaží pozitivně ovlivňovat lidskou mysl, se nazývá arteterapie a spočívá ve vykonávání výtvarných činností. Tento zajímavý způsob léčení své vlastní mysli a duše můžete provozovat i doma. Stačí si vybrat z mnoha výtvarných cest od antistresových relaxačních omalovánek, po vlastní svobodné vyjádření vnitřního rozpoložení pomocí barev a nejrůznějších technik. Ideálním prostředkem k navození relaxace jsou kruhové mandaly, v nichž použijete barvy, které zrovna v daném okamžiku potřebujete. I pouhé jejich prohlížení zlepší vaši schopnost soustředění a zanechá ve vás silné pozitivní dojmy.

 

barevné pastelky leží na relaxačních omalovánkách pro dospělé

Ideálním prostředkem k navození relaxace jsou kruhové mandaly

 

Andělé strážní a lapače snů

Další možností je zaměřit svou mysl na výrobu nějakého předmětu. Tímto předmětem může být třeba silný esoterický symbol – andělíček, který bude dohlížet na vaši duchovní cestu a přinese vám do života světlo a lásku. Vyrobit si ho můžete pomocí různých technik a rozličných materiálů. Naučíte-li se například techniku Tiffany, dostanou vaši andělíčci až nadpozemský vzhled. Stejně tak si andělíčka můžete ztvárnit například z drátků a korálků, fimo hmoty, modelovacího stříbra nebo tepané krajky.

Silnou ochranu před noční negativní energií zase poskytují lapače zlých snů, které si můžete buď zakoupit nebo vyrobit na míru svým potřebám (čtěte seriál o výrobě lapače snů zde)

 

lapač snů visí na stromě a vlaje ve větru

Lapač snů na zklidnění mysli

 

Bylinky s uklidňujícím účinkem – uvařit si z nich můžete čaj nebo připravit olej

Účinného pomocníka v cestě za lepší náladou naleznete i v bylinkách. Šálek lahodného čaje uprostřed pracovního shonu i večer před spaním dokáže hotové zázraky. Sáhnout můžete po jednotlivých druzích rostlin, či si čaj kombinovat podle vlastní chuti.

  • Meduňka – Tato bylinka s omamnou citronovou vůní uvolní nahromaděné napětí už při prvním přičichnutí. Tradičně se užívá při nespavosti, podrážděnosti a bolestech hlavy. Zmírňuje stres, tiší bolest i žaludeční nevolnosti. Užívat můžete čerstvé lístky, například ve vlažné vodě s citronem, nebo jí můžete spařit vodou, která ještě nedosáhla bodu varu a připravit si z ní tak lahodný čaj.
  • Třezalka tečkovaná – Třezalka tečkovaná neboli bylinka svatého Jana působí při pravidelném užívání v podobě čaje jako přírodní antidepresivum. Připravuje na klidný spánek, léčí náměsíčnost, pomáhá při přecitlivělosti až hysterii a v neposlední řadě konejší podrážděné emoce. Zevně se používá třezalkový olej, a to především na namožené svaly, které často doprovází psychické napětí. Recept na domácí třezalkový olej je velice jednoduchý. Pro výrobu nasbírejte plně rozvinuté květy, uskladněte je do uzavíratelné nádoby a zalijte olivovým olejem. Uzavřenou nádobu nechte tři týdny na slunném místě. Poté olej sceďte a uchovávejte ve tmavé lahvi.
  • Kozlík lékařský – Tuto nepříliš aromatickou bylinu užívejte ve směsích s dalšími léčivkami například s nenáročným rýmovníkem. S její pomocí zmírníte vnitřní napětí, nervové potíže a nespavost. Kozlík dále využijete při depresích a migrénách. Při větších dávkách dokáže utlumit erotické chutě. Pro léčebný účel se na podzim sbírá kořen s oddenky.

 

na stole leží sklenice plná domácího DIY bylinkového oleje s květinami

Domácí bylinkový olej na zklidnění mysli

 

Aromaterapie – připravte si uvolňující bylinnou koupel po náročném dni

Existují i další rostliny, které můžete doma využít k relaxačním účelům. A to buď ve formě éterických olejů, anebo sušených či čerstvých listů a květů. Pokud vsadíte na éterické oleje, vždy je vybírejte pečlivě a nejlépe volte bio kvalitu. Ač je cena za takové výrobky vyšší, vůně takových éterických olejů zpravidla déle vydrží a složení je čistě přírodní bez obsahu nežádoucích příměsí. Éterické oleje se aplikují většinou zředěné do vlasů, do koupele, na pokožku spánků nebo do aromalampy. K provonění místností je ideální použít difuzér.

 

v hmoždíři je máta a na stole vedle leží domácí esenciální oleje

Jak bojovat proti stresu? Vyzkoušejte aromaterapii

 

Mnohem silnější účinky však mají bylinky čerstvé, případně sušené. V aromaterapii je pro své zklidňující účinky vysoce ceněnou bylinou levandule, z níž si můžete připravit například příjemnou levandulovou koupel. Ale pozor – u levandule platí, že méně je více. Pokud to s její vůní přeženete, vyvolá bolesti hlavy až závratě. Do koupele jsou dále skvělé i čerstvé listy máty peprné, která se naopak pyšní povzbuzujícími účinky. Mátová koupel vám tedy dodá energii a zlepší náladu. Kromě toho si z ní můžete udělat skvělý čaj. Mějte proto několik lístků máty neustále po ruce, především pak v práci a všude tam, kde zažíváte nejvíce stresu.

 

Meditace

Ačkoliv meditace může působit jako zdánlivá nečinnost, dovede v těle podpořit mnoho důležitých procesů. Ty nejdůležitější se odehrávají přímo v mozku, na jeho fyzické úrovni. Při meditaci alespoň 2x týdně zpomalíte jeho stárnutí, zvýšíte objem šedé hmoty a také zrychlíte průtok okysličené krve. Nepřímo tak ovlivníte všechny další pochody v těle. Nemusíte však v nevědomí setrvávat hodiny, pro začátek stačí 10 – 15 minut. Jak se budete zlepšovat, čas můžete prodloužit. Efektivní meditace vám dodá ohromné množství energie, zklidní mysl a utřídí myšlenky. Svět pak uvidíte v mnohem ostřejších barvách.

 

Čtěte také:

1. díl: Vše o tom, jak začít meditovat. Jak najít vhodnou chvíli a místo k meditaci

2. díl: Umění meditace krok za krokem – praktické rady pro začátečníky

 

Comments are closed.