Škola smyku – štěstí přeje připraveným

 

Usedáte pravidelně za volant svého automobilu? Děsí vás představa, že se na cestě dostanete do krizové situace, jejíž následky mohou být katastrofální?

Buďte připraveni. Ochraňte sebe i své blízké. Absolvujte školu smyku!

Čtěte dále a dozvíte se o mé zkušenosti se školou smyku.

Úmrtí versus pomačkané plechy

 

Zkušenost. Správná a rychlá reakce. Stav vozidla. Štěstí.

4 hlediska, která zásadní měrou rozhodují o tom, jak dopadne nečekaná krizová situace při řízení vozidla.

Představte si teď situaci, že jedete s dětmi v autě. Je zima, na cestě leží sněhový poprašek a teploměr ukazuje 1 °C pod nulou. Vjíždíte do mírné pravotočivé zatáčky rychlostí nepřekračující 50 km/h. V protisměru se blíží automobil a na chodníku po vaší pravé ruce jde maminka s kočárkem. Když v tom z ničeho nic cítíte, jak vám „ustřelila“ zadní část vozidla.

Právě jste se dostali do smyku na zledovatělém úseku a máte pár zlomků sekundy na správnou reakci. Reakci, která může zachránit několik lidských životů.

Víte, jak se chovat při smyku? Víte, jak rozpoznat a co dělat při přetáčivém smyku a co při smyku nedotáčivém?

Tušíte, jak se váš automobil chová při velmi prudkém brzdění a jaká je jeho brzdná dráha? Dokážete se bleskurychle zorientovat, když vůz dostane „hodiny“?

A kdo si myslíte, že tyto nebezpečné a nečekané situace zvládne lépe? Člověk, který měl možnost si vše na vlastní kůži vyzkoušet pod dohledem zkušených instruktorů nebo člověk, který je zažije poprvé až přímo v provozu?

Právě proto jsem se rozhodl absolvovat kurz bezpečné jízdy (školu smyku) na okruhu ve Vysokém Mýtě.

 

Má osobní zkušenost se školou smyku – teoretická část

 

Po příjezdu do areálu ve Vysokém Mýtě poslouchám spolu s dalšími účastníky uvítací řeč a seznamuji se s časovým harmonogramem. Následuje příjemná snídaně, po které jsme rozděleni do dvou skupin.

Pln očekávání i obav se přesouvám do učebny, ve které proběhne teoretická část výcviku. Zkušený instruktor nás poutavě zasvěcuje do zásad techniky bezpečné jízdy a reakcí v krizových situacích pro různá vozidla.

Také konečně vím, jak si správně nastavit sedačku. Z doprovodných videí se navíc dovídám, jaké následky přináší nesprávně nastavená sedačka, tudíž už to nikdy nepodcením.

Nejzajímavější je povídání o fyzikálních zákonech, silách působících při jízdě, přilnavosti pneumatik a brzdné dráze. Náš průvodce má i drsně poučnou video sbírku reálných autonehod. Člověk si hned uvědomí, že není nutné nikam pospíchat.

Asi dvě hodiny zajímavých, přínosných a praktických informací. Pozitivní dojem je navíc podpořen řečnickým umem přednášejícího.

 

Má osobní zkušenost se školou smyku – praktická část

 

Po teoretické části se připravujeme na nejdůležitější součást kurzu bezpečné jízdy – praktické jízdy na okruhu s kluznými plochami.

Čekají mě čtyři hodiny poznávání mého auta v těžkých situacích a mnoho příležitostí ověřit si nabyté teoretické poznatky.

Do auta dostávám vysílačku, přes kterou budu od instruktora přijímat vysvětlení, rady a připomínky.

Délka brzdných drah na rovině

 

Při úvodních jízdách na vlastní kůži poznávám, jak velký je rozdíl v délce brzdných drah na mokrém a zledovatělém povrchu vozovky (speciální kluzný povrch) v závislosti na zvyšující se rychlosti vozidla. Markantní rozdíl je také v chování vozu po sešlápnutí brzdového pedálu až na podlahu.

Proto další trénink spočívá v prudkém zadupnutí brzdy na zledovatělém povrchu a následném vyhýbacím manévru mezi kuželi. Ty mají napodobovat překážky či protijedoucí vozidlo v reálném provozu. Musím říct, že není úplně jednoduché udržet prudce zabrzděné auto ve svém pruhu.

Jízda z kopce otáčí vůz do „hodin“

 

Následující zkouška řidičského umění nás přivádí na kopec. Úkol zní jednoduše. Rozjet se z kopce a při různých rychlostech prudce zabrzdit na namrznuté silnici. Několik metrů od brzdné hranice jsou navíc rozmístěny kužele ve slalomu jako překážka, které je potřeba se vyhnout. Po odjezdu tohoto slalomu je potřeba ještě zvládnout dlouhou pravotočivou zatáčku s kluzným povrchem.

Výsledek toho všeho? Nejtěžší, ale zároveň také nejzábavnější a nejvíce adrenalinová zkouška. Od určité hranice nájezdové rychlosti své vozidlo při výhybném manévru vždy dostávám nechtěně do „hodin“. Může za to vysoká rychlost, ale i mé zmatkování za volantem. Nedržím se doporučeného chování a postupů při krizové situaci.

Test končí jízdou a rozjížděním se do kopce při kluzkých podmínkách.

 

Zvládání nedotáčivého a přetáčivého smyku

 

Po přestávce na oběd řadíme auta před táhlou relativně ostrou levotočivou kluzkou zatáčkou. Čeká nás zjišťování kritické rychlosti, ve které se auto již utrhne do smyku a následné zvládnutí smyku.

Dle pokynů instruktora měníme rychlosti a způsoby brždění tak, abychom vyvolali buď smyk nedotáčivý, či smyk přetáčivý a v závislosti na tom správně reagovali.

Nedotáčivý smyk

Při tomto smyku odmítá vůz zatočit. Pro zvládnutí smyku uberte plyn a citlivě (ale pevně) držte volant ve směru původní jízdy. Vyvarujte se prudkému brzdění.
smyk nedotacivy

 

auta s pohonem předních kol

 

 

 

Přetáčivý smyk

Uberte plyn a pokuste se srovnat auto korekcí volantu, kterým točte ve směru přetáčející se zadní části vozu. Reagujte rychle a volantem točte na správnou stranu.
smyk pretacivy

 

auta s pohonem zadních kol

 

 

 

Finále v podobě slalomu mezi kuželi na čas

 

Čeká nás poslední zkouška celého kurzu. Soutěž všech účastníků ve slalomu. Ač jsem se na něj těšil, výsledek byl zklamáním.

Trošku mě překvapilo, jak mi to nešlo:) Jsem příliš pomalý, a navíc nedokážu nalézt rytmus v točení volantem. Výsledkem je mnoho sražených kuželů. Navyklé držení volantu jednou rukou není to pravé ořechové. Ovšem při úchopu oběma rukama se mi to zdá ještě horší.

Co jsem si ze školy smyku odnesl:

 

  • Poznání, že nejsem zase až tak dobrý řidič. Ano, skutečně jsem si to o sobě myslel.
  • Odhodlání jezdit bezpečněji a pomaleji.
  • Už vím, jaký reálný dopadmůže mít byť jen o 10 km/h vyšší rychlost jízdy.
  • Mnoho teoretických a hlavně praktických zkušeností.
  • Vím, jak správně reagovat při různých krizových situacích na cestě.
  • Znalost pocitu, když s autem dostanete „hodiny“.
  • Mnoho nepopsatelných adrenalinových zážitků.
  • Certifikát o absolvování školy smyku.
  • Ano, za ty peníze to stálo.

Zažijte taky zábavný a neocenitelný adrenalinový zážitek! Získejte větší pocit bezpečí za volantem svého vozu.

Darujte nebo sami absolvujte školu smyku >>

 

Fotogalerie z kurzů škola smyku (kliknutím na obrázek se podíváte na bližší informace o kurzu):

škola smyku vysoké mýto zkušenost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Milovníci adrenalinu, silných motorů a rychlosti budou nadšeni i z těchto automobilových kurzů:

 

ferrari-porsche řízení

 

Zjistěte, jaké je to řídit supersport – podívat se na podrobnosti kurzu >>

 

 

 

Hummer projizdka

 

 

Řiďte terénní vůz Hummer H1 – podívat se na podrobnosti kurzu >>

 

 

 

rallye

 

Staňte se spolujezdcem při rallye – podívat se na podrobnosti kurzu >>

 

 

 

Podívat se na další automobilové kurzy >>

 

Pomocí tlačítka „To se mi líbí“ sdílejte svým přátelům tuto zkušenost se školou smyku. I oni budou možná někdy potřebovat vědět, jak správně reagovat při různých krizových situacích na cestě.

 

 

 

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Comments are closed.