Umění meditace krok za krokem – praktické rady pro začátečníky – 2. díl

 

Abyste se dostali do středu svého bytí a dokázali utišit bdělou mysl kdykoliv během dne, nemusíte přečíst stohy knih. Ačkoliv je samozřejmě dobré mít alespoň základní povědomí o metodách zklidnění mysli, tím nejdůležitějším bodem je praxe. Bez vytrvalosti a sebekázně však nedosáhnete za hranici vlastního nitra. Přestože je meditativní stav naší přirozenou součástí, v závislosti na rozvoji techniky jsme na něj zcela zapomněli. Hluboká meditace se tak pro mnohé stala téměř srovnatelnou s vrcholovou sportovní disciplínou.

Nadechněte se a s odhodláním se vydejte na cestu vnitřního naplnění a radosti. Ještě předtím, než se do toho ale pustíte, měli byste vědět, zda je pro vás meditace vůbec vhodná. A právě to se dočtete v 1. dílu našeho miniseriálu o meditacích.

 

Jak při meditaci správně sedět?

3 lidi každý jinak sedí při meditaci

Zajímá vás, jak správně sedět při meditaci?

 

Setkáte se s mnoha názory na polohu těla při meditaci. Striktní učitelé zcela zavrhují ležení či jiný sed než lotosový. V začátcích je však důležité, abyste se cítili zcela uvolněně a příjemně. Nemělo by vás nic rušit ani tlačit. Proto volte i příjemné a volnější oblečení. Můžete si klidně i v průběhu několika meditací vyzkoušet různé pozice. Sami pak díky tomu zjistíte, co vám nejvíce vyhovuje.

Pro proudění vesmírné energie je však ideální již zmíněná pozice lotosového květu nebo klasický turecký sed. Aby však pro vás sed zpočátku nebyl příliš obtížný, můžete se posadit na pevnou podložku. Záda by měla být vzpřímená a neprohnutá v bedrech, aby dech mohl být dostatečně prohloubený.

paní v hnědém oblečení sedí při meditaci v lotosovém sedu

Lotosový sed při meditaci

 

Tip pro začátečníky: Rituál meditace také můžete spojit s vnější očistou těla ve sprše, abyste ze sebe smyli prach všedního dne. Teplá voda napomůže celkovému uvolnění těla i mysli. Ve zvolené poloze se pár okamžiků zaměřte na vaše fyzické bytí, hlavu vytáhněte nahoru, ramena a lopatky naopak mírně zatlačte dolů a k páteři. Při dýchání nechte volně pracovat žebra i bránici. Meditační atmosféru můžete podpořit jemnou hudbou, zapálením několika svíček i použitím kvalitního vonného oleje určeného k aromaterapii.

 

Jak je to s dechem?

Zkuste si pro začátek vizualizovat cestu vzduchu z okolního prostředí do hloubi vašich plic. Soustřeďte se na rozlévání životadárného kyslíku po celém hrudníku, od krku až ke spodním žebrům. Dýchejte klidně a pomalu, bez pocitů křečovitosti. Stačí dvacet výdechů, abyste odplavili přebytečný stres a cítili se mnohem lépe. Oči můžete mít zcela zavřené. Někteří mistři však radí mít víčka spíše jen přivřená, aby zůstalo zachováno spojení s okolním světlem a energií.

Tip pro začátečníky: Soustřeďte se na svůj dech, ale nijak ho neovlivňujte. Jen pozorujte, jak proudí přes nosní dírky. Pokud myšlenkami zabloudíte někam jinam, vlastní dech se stane vaší kotvou.

 

Uvolněte celé tělo

žena se zavřenýma očima poslouchá meditační hudbu a medituje

Jak se naučit uvolnit tělo při meditaci

 

Systematicky uvolněte celé tělo od pokožky hlavy až po konečky palců u nohou. Snažte se povolit především mimické a trapézové svaly kolem ramen, které jsou často v nevědomém napětí. Při prvním takovém cvičení vás překvapí, jak máte svalstvo stažené a že není vůbec snadné se zcela uvolnit. Až se vám podaří dokonale zrelaxovat fyzickou část své osobnosti, dosáhnete blaženého pocitu vnitřního klidu a spokojenosti. Po těle se rozlije příjemné teplo. Mozkem vám začnou proudit vlny théta. Zpočátku v této fázi setrvejte jen malou chvíli, a tu postupem času prodlužujte s tím, jak se budete v meditaci zdokonalovat.

 

Myšlenky a koncentrace

Ať už vám během meditace vyvstanou na mysli jakékoliv myšlenky, nechte je klidně odplout. Nechytejte je a neztotožňujte se s nimi. Pomoci vám může koncentrace na dech. Představujte si, jak do vás s každým nádechem proudí z okolního světa pozitivní energie a životadárná síla.

Vrcholem meditativního stavu je nalezení své podstaty. Doslova se můžete stát zcela novým člověkem a objevit v sobě netušený talent. Hlavně nepodlehněte klamným pocitům nadřazenosti nad ostatními „nevědomými“ lidmi, protože to nemá s pokrokem v meditacích nic společného. Naopak. Seberozvoj je spjatý s pocity všeobjímajícího dobra a pokory k okolnímu světu. Při trpělivém tréninku je úspěchem dosažení bezmyšlenkové mysli a setrvání v tichu vlastního nitra. Pokročilí pak dokážou i ve vypjatých stresových situacích zklidnit mysl a zaměřit pozornost na jádro problému.

relaxační místnost s osvětlením vhodná pro učení se meditovat

Vhodné prostředí podpoří koncentraci mysli

 

Nespěchejte na sebe. I koncentraci mysli se musíte naučit. Doteď jste každý den mysleli na tisíc věcí, které musíte vyřídit doma, v práci, na úřadech a často jste na něco v tom shonu zapomněli. Nyní tento nešvar ovládnete a zefektivníte své konání. Díky novému rozměru myšlení dokážete věnovat pozornost pouze důležitým věcem. Zatěžujícími myšlenkami se již nemusíte zabývat a plýtvat tak na ně zbytečně energií. Ušetříte ji pro svůj přerod v bytost, která bude rezonovat v souladu s láskou a přírodou.

 

Jak vhodně meditaci ukončit?

Meditace může trvat pět minut i hodinu. Zpočátku však začněte pozvolna pětiminutovým nebo desetiminutovým sezením. Důležité je meditaci náhle neukončovat, ale postupně vracet mysl zpět na vědomou úroveň. To uděláte tak, že se prodýcháte a s každým výdechem se budete posouvat stále blíže fyzickému bytí. Nakonec otevřete oči a začnete si naplno uvědomovat okolní svět.

 

Zajímáte se o umění meditace? Tak sdílejte tento článek. Děkujeme.

 

Comments are closed.